10 FAKTA SEDIH mengenai PIBG di sekolah

 

Guru ini senaraikan 10 Fakta Sedih mengenai PIBG. Janganterkejut dengan fakta nombor 8. Itu memang hakikat sebenar!

10 FAKTA SEDIH mengenai PIBG

1. Mesyuarat Agung PIBG tiada sambutan. Ramai guru dari ibu bapayang hadir biasanya. 

2. Ahli yang tidak hadir mesyuarat paling banyak mempersoalkankeputusan PIBG yang ditetapkan pada hari mesyuarat. Ini palingmenjengkelkan. 

3. Tidak ramai yang bayar sumbangan PIBG semata-mata keranaianya tidak wajib. "Anak aku tak bayar pun, semua program sekolahdia boleh masuk.

Semua kemudahan yang PIBG sediakan seperti kipas, dewan, tiles,apa jua yang dibeli guna dana PIBG, anak aku tetap boleh gunaseperti murid lain. Buat apa aku bayar?" 

Hal ini disebarkan pula supaya kawan-kawan dia dan ibu bapa lainturut serta tidak bayar sumbangan PIBG. 

Berbahagialah kalian mengambil dan menggunakan hak oranglain.

4. Belum pernah seumur hidup aku dengar, mana-mana PIBG yangmana 100% ibu bapanya bayar. Ada sekolah hanya 30% sahaja ibu bapayang bayar. Sedih kan?

5. Duit sumbangan RM100/murid 90%-100% ibu bapa datang ambil.Tiada alasan bekerja, sakit dan sebagainya. Tiba hari mesyuaratPIBG, berjuta alasan sampai. Sedih lagi.

6. Guru dan AJK PIBG difitnah makan duit PIBG. Duit PIBG kalaunak keluar waima RM1 mesti ada tanda tangan Bendahari dan YDP PIBG.Dan semua duit yang masuk dan keluar diaudit dan dibentangkan dalammesyuarat agung PIBG. 

Tak datang mesyuarat, kemudian buat fitnah dan sebarkan. Yahudibetul perangai itu. 

7. AJK PIBG dan guru-guru bertungkus lumus kumpul dana untuktabung PIBG. Turun naik syarikat dan kedai cari sponsor. Buatjualan dan sebagainya. 

廣告-請繼續往下閱讀

Bila ada dana dan baik pulih sekolah atau buat program untukmurid, yang tak bayar sumbangan itu paling banyak mempertikai. Itutak kena ini tak kena. Sepatutnya begitu, sepatutnyabegini. 

Kalau kena kat kau, kau rasa macam mana? 

8. Ibu bapa yang miskin lebih ramai yang bayar sumbangan PIBG.Yang hanya punya motor buruk, yang hanya kerja buruh. Yang kerjadalam aircond dan datang dengan kereta menjalar, itu yang palingliat nak bayar. 

Ini realiti yang sangat menyedihkan.

9. PIBG yang disokong kuat oleh ibu bapa mampu berikankeselesaan pada infrastruktur sekolah dan kemudahan untukmurid. 

Lihat sekolah cina, hampir semuanya ada dewan tertutup siapaircond dan dewan terbuka berbumbung untuk aktiviti outdoor.Semuanya dibuat guna dana PIBG. PJK masih boleh dijalankan walauhari hujan atau panas terik. 

Tapi kebanyakan dana PIBG sekolah kebangsaan, nak tukar mejamurid yang reput pun tak lepas. 

10. Anda hanya perlu menyimpan 14 sen sehari untuk bayar duitsumbangan PIBG berjumlah RM50 setahun. Tapi itu pun ramai yanggagal buat. Dan sangat ramai yang merungut mahal. 

Ini 10 FAKTA SEDIH tentang PIBG. 

Kau baca dan hayatilah elok-elok. Kongsilah agar ramai yang tahufakta sedih ini. Jangan biarkan 10 fakta ini terus bersedihselamanya. 

Kita dah berada di abad ke 21, mentaliti zaman Firaun itubuanglah. Sokong PIBG untuk anak-anak kita juga. Usah berkira lagiuntuk pendidikan anak-anak kita. 

Ibu bapa cakna, anak-anak terbela. Begitulah. 

Sumber:

Copy n paste